به محض این که تشخیص سندرم مارفان برای فردی مطرح شد، یک بررسی کامل شامل یک اکوکاردیوگرافی توسط یک متخصص قلب و عروق (یک فوق متخصص قلب و عروق کودکان برای افراد کوچک تر از 14 سال) و یک بررسی کامل شامل دیدن کامل ته چشم پس از گشاد کردن کامل مردمک ها با دارو (افتالموسکوپی مستقیم) توسط یک متخصص چشم (ترجیحا یک فوق متخصص قسمت خلفی چشم یا شبکیه) باید در اولین فرصت ممکن انجام شود. معاینات فوق هر 6 ماه تا یک سال یک بار بایستی تکرار شود و بر اساس نظر پزشک مربوطه و در صورت وجود یا بروز مشکل، مکن است زمان زودتری برای ویزیت بعدی تعیین شود. همچنین به بیمار توصیه می شود که در صورت بروز مشکلاتی چون مگس پران یا فلاش در میدان بینایی، سریعا به پزشک مراجعه کند.

علاوه بر موارد فوق، CT انژیوگرافی آئورت سینه ای در افرادی که ریشه آئورت آنها تحت ترمیم جراحی قرار گرفته است، حداقل سالانه یک بار بایستی انجام شود.

مصرف کنندگان وارفارین باید حداقل ماهی یک بار آزمایش خون برای اندازه گیری PT و INR را انجام دهند. تکرار زود هنگام این آزمایش در صورت احتمال تغییر نتیجه آن (مثلا در صورت تغییر رژیم غذایی یا دوز دارو) لازم خواهد شد که به تفصیل در مبحث وارفارین در قسمت داروها به آن پرداخته شده است.

دکتر بابک مهشید فر 

متخصص طب اورژانس بیمارستان حضرت رسول